Ongeveer 1 op 10 bezoeken aan de huisarts heeft te maken met stress. Naar schatting hebben zo'n 30 procent van de psychische klachten waarvoor mensen hulp zoeken te maken met stress. Een burn-out/overspannenheid heeft als functie je tijd te geven om te herstellen en opnieuw te bekijken hoe je deze uitputting kan voorkomen en hoe je het in de toekomst anders wil en kan aanpakken....

WAT IS BURN-OUT

= energiestoornis/uitputting door langdurige (werk)overbelasting en roofbouw op het lichaam

= onvoldoende recuperatie, energizers en waardering

= vastgesteld door arts of therapeut

= weinig zelfvertrouwen en geen plezier meer in job (=mentale distantie)

= jezelf kwijt qua gevoel, houding en gedrag

= psychische & psychosomatische spanningsklachten

= cognitieve (geheugenproblemen, concentratiestoornissen) en emotionele (heftige emotionele reacties) ontregeling

Duur burn-out: gemiddeld 185 dagen ziekte, indien coaching 3 maand. 

Burn-out is een "vriend" die waarschuwt dat het dringend tijd is om je leven anders aan te pakken

Ik maak een persoonlijk plan van aanpak. Het is altijd maatwerk. Volgende onderdelen kunnen bijvoorbeeld deel uitmaken van de begeleiding:

  • Oriëntatie
  • Eerste analyse van stressklachten en stressbronnen
  • Rust, ontspanningstechnieken en herstellen van energie en fysieke conditie
  • Omgaan met stress en emoties
  • Versterken van competenties, bijvoorbeeld: versterken van zelfvertrouwen, assertiviteit, grenzen bewaken, versterken van focus, zelforganisatie, plannen en prioriteiten stellen
  • Levensmissie, talenten en drijfveren
  • Match met sociale omgeving en werk. Welke aanpassingen zijn nodig in sociale contacten, de privé-werkverdeling of binnen het werk?
  • Werkhervatting, terugvalpreventie en follow-up