Liefdevolle aandacht voor jezelf. Hoe doe je dit?

24-05-2020

Aandacht voor jezelf is jezelf (leren) kennen, accepteren wat je nodig hebt in het leven om te zijn wie je bent, jezelf er mogen laten zijn en blij met jezelf zijn.
Ben jij je bewust van wat je nodig heb in de zin van voeding voor je lichaam, beweging, ontspanning maar ook om je creativiteit te voeden, vreugde en je hart. Hoe zichtbaar ben jij voor jezelf? Zichtbaar zijn vraagt om liefdevolle aandacht voor jezelf, moed en doorzettingsvermogen.

Zolang je geen aandacht hebt voor je innerlijke balans, is de kans groot dat je accu leeg raakt. Zolang je niet aandachtig stil staat bij het realiseren van je innerlijke wensen en verlangens, is de kans groot dat je verdwaalt in de dagelijkse sleur. Bijna elke dag geven we onze liefde aan andere mensen. Maar we hebben de slechte gewoonte onszelf te vergeten.

Wat zijn de voordelen van oprechte liefdevolle aandacht?
- Je weet hoe het echt met je gaat en wat je nodig hebt
- Je loopt jezelf minder voorbij, bent meer ontspannen en kan meer genieten
- Je weet wat jou bezighoudt
- Je kan beter zorgen voor jezelf
- Je leeft van binnen naar buiten i.p.v. andersom
We mogen niet vergeten dat als je jezelf geen liefde en tijd geeft, je niet in staat zal zijn om het aan iemand anders te geven. Zet dus in je agenda wat tijd opzij om jezelf liefde te geven. Op die manier zal je klaar zijn om de mensen rond jou het grootste geschenk te geven - je liefde.

Hoe doe ik dit?
- Je kan beginnen om 5 min per dag vrij te houden om even na te gaan hoe het met je is. Het is een moment waarop je aan jezelf vraagt hoe het met je gaat. Ben je op het juiste pad om je doelen te bereiken? Heb je een korte pauze nodig om los te komen van de warboel aan gedachten die zich in je geest ophopen? Het gaat over jezelf tijd geven om te ontspannen en om rust te vinden. Diep in- en uitademen kan hierbij helpen.
- Doe dingen die JIJ echt leuk vindt, waar je hart van gaat zingen, waar je intens blij van wordt. Alleen of met andere mensen.

Oefening
Adem een paar keer rustig in en uit via de neus. Voel goed het oppervlak waarop je zit, voel je lichaam. En ga dan eens na bij jezelf: wat heb ik nu nodig en schrijf dit op. Bouw dit in als dagelijkse oefening. Je zal het verschil merken na een tijd.