Ontdek de kracht van zelfliefde

20-03-2020

Ik was net aan het luisteren naar een video van Marisa Peer (wereldberoemde therapeut) en kreeg de inspiratie om deze tekst te schrijven. In tijden van Corona helpt schrijven mij om mijn gedachten te ordenen en in balans te blijven. Angst weelt tierig nu. Angst je niet laten overmannen is belangrijk voor je mentale gezondheid.

1/ Wat is zelfliefde?
Zelfliefde is het waarderen en aanvaarden van jezelf. Hierdoor doe je dingen die zorgen voor fysieke, geestelijke en spirituele groei. Eigenliefde is dynamisch, het groeit door wat je in je leven doet en denkt. Wanneer je ook je minder goede kanten kunt accepteren, met compassie naar jezelf kunt kijken, voel je je blijer. Je bent gewoonweg liever en milder voor jezelf. Jezelf waarderen is een van de grootste geschenken die je jezelf kan geven "Ik ben goed genoeg".

Wie een goed gevoel van eigenwaarde heeft, heeft volgende eigenschappen: eerlijk, spontaan, medelevend en verantwoordelijkheidszin.

Wie een laag gevoel van eigenwaarde heeft, zal zich terugtrekken of zichzelf willen opblazen (liegen, stoefen, uitweiden, berekend zijn of wreed zijn). Een goed gevoel van eigenwaarde is dus niet hetzelfde als arrogantie of hoogmoed. Nederigheid siert. Goede wijn hoeft geen krans.

Dit kan uiteraard schommelen, maar we gaan door het leven met een basishouding, ofwel met fundamentele zelfaanvaarding of zelfverwerping. Jij kiest 🙂

Je kunt dus beginnen met jezelf onvoorwaardelijk te aanvaarden. Maak het niet afhankelijk van bezit, prestaties, looks. Zelfliefde is erg belangrijk voor hoe je je voelt. Wanneer je van jezelf houdt, laat je je minder snel uit het veld slaan door dingen die om je heen gebeuren.

Eigenliefde straal je ook uit. Je relaties verbeteren, je voelt je lekkerder en je trekt de dingen aan die bij jou passen. Uiteindelijk ben JIJ de belangrijkste persoon in jouw leven. Dus hou van jezelf.

2/ Vergroot je zelfliefde. Enkele tips.
Er zijn een aantal stappen die je zelf kan nemen. De eerste stap is altijd BEGINNEN EN DOEN. Je kan erover klagen of je kan het aanpakken. Besef dat je geen goedkeuring van anderen nodig hebt om jezelf te kunnen zijn. Want wat anderen ook denken of vinden: je bent helemaal OK zoals je bent!

* Zorg goed voor je lichaam. Geef het de rust, de beweging, voeding en het comfort dat het nodig heeft om op zijn best te kunnen functioneren. Een yogalesje op zijn tijd, een warm bad, een avondje Netflix of een wandeling in de natuur.

* Van IK MOET naar IK MAG. We moeten heel veel. Van alles! Maar moeten geeft stress, druk, spanning! En als de stress te groot wordt zegt de omgeving: je moet er eens vaker op uit. Of: je moet leren genieten, je moeten leren relativeren. Zo moeten we ook van onze partner houden, we moeten er altijd voor onze kinderen zijn. "Ik mag, ik wil, ik kies ervoor, ik ga" zijn betere alternatieven om uit te spreken.

* Liefdevolle aandacht voor jezelf. Spreek met andere mensen over jouw gedachten, gevoelens en reacties: dit kan een coach zijn of iemand uit je vriendenkring. Het is van belang dat het een goede luisteraar is, die samen met jou kijkt naar jou en die je aanzet tot zelfobservatie en reflectie. Hoeveel mensen heb jij in je leven waarmee je op een prettige manier over je gevoel kan praten?

* Dankbaarheid. Zoek het positieve in het negatieve. Gebeurt er iets negatiefs? Probeer er dan eens anders naar te kijken en zoek naar de positieve kanten van een negatieve situatie. De meeste problemen bieden je namelijk ook een kans om te groeien: daar kun je dankbaar voor zijn. Begin en eindig je dag met 3 zaken waarvoor je dankbaar bent.

* Draag bij. Doe iets voor een ander. Een klein of groot gebaar.

* Leef met volle aandacht in het nu. Met volle aandacht iets doen kan een groot verschil uitmaken in je gevoel van evenwicht en harmonie in het dagelijks leven. Door met aandacht iets te doen, leef je meer in het hier en nu. En het fijne is; hierdoor heb je meer oog voor de belangrijke dingen in het leven. DE KRACHT VAN HET NU.

Met liefde x