Aandacht voor jezelf is jezelf (leren) kennen, accepteren wat je nodig hebt in het leven om te zijn wie je bent, jezelf er mogen laten zijn en blij met jezelf zijn.

Zolang je geen aandacht hebt voor je innerlijke balans, is de kans groot dat je accu leeg raakt. 

Ben jij je bewust van wat je nodig hebt qua voeding, beweging, ontspanning en verbinding met anderen? Hoe voed jij je creativiteit? Wanneer voel jij vreugde?

Hieronder een aantal praktische zelfliefde tips. Hoe beter jij voor jezelf zorgt (mind, body en soul), hoe meer je kan geven aan anderen.

ANTI-PIEKER TIPS
ANTI-PIEKER TIPS

- Wandelen in de natuur: licht en zuurstof
- Yoga, tai chi, massage: losmaken spieren en goed voor ademhaling
- Hardlopen: goed voor conditie en helpt bij somberheid
- Fietsen, dansen, zwemmen of tuinieren 
- Omring je met positieve mensen
- Vermijd teveel sociale media
- Geen koffie, zwarte thee, cola, alcohol of eten drie uur voor slapen
- Vraag steun waar nodig
- Knuffelen (oxytocine)
- Spelen met kinderen
- Mindfulness & ademhaling
- Creatieve expressie & muziek

"Where focus goes, energy flows."

BALANS
BALANS

- Kijk naar wat je écht gelukkig maakt, wat van belang is
- Kijk naar wat je hebt in plaats van naar wat je niet hebt 
- Weet ook waarom je voor iets kiest
- Ga af en toe offline (social media detox) 
- Laat genoeg ruimte vrij in je agenda. Rustmomenten zijn belangrijk
- Je kan nooit aan ieders verwachtingen voldoen of voor iedereen even goed doen
- Durf springen. Maak je dromen waar. Mij helpt het om te denken: "Wat is het ergste dat me kan overkomen als ik hiervoor ga?" En meestal valt dat geweldig goed mee.

DANKBAARHEID
DANKBAARHEID

Waar dankbaarheid stroomt, is geen ruimte voor negatieve gedachten. En het zijn net deze negatieve gedachten die ons lichaam in een permanente stresssituatie brengen. Dankbaarheid maakt gelukkig. Hoe vaker je je dankbaar voelt, des te mooier je leven wordt.

- Aanvaard een compliment of geschenk
- Wees trots op jezelf
- Inspireer anderen tot dankbaarheid
- Wees dankbaar voor de kleine, schijnbaar onbelangrijke dingen
- Begin en eindig je dag in dankbaarheid door drie dingen op te sommen waar je dankbaar voor bent

ZELFVERTROUWEN
ZELFVERTROUWEN

- Maak een lijstje met dingen waar jij goed in bent
- Maak een lijstje van dingen of situaties waar je trots op bent
- Werk met kleine takenlijsten. Breek je taken op in kleine stukjes. Hoe meer taken je kunt wegstrepen, hoe sneller je zelfvertrouwen groeit. Gun jezelf het gevoel dat je wint
- Schaam je je voor een fout die je hebt gemaakt? Probeer het los te laten. Schrijf het bijvoorbeeld van je af. Iedereen maakt fouten. Dus jij ook. "Wat kan ik eruit leren?"
- Ga je iets doen dat je ontzettend eng vindt? Begin dan klein. Zet kleine stapjes
- Geloof de complimenten die je krijgt

NEE ZEGGEN
NEE ZEGGEN

Grenzen aangeven wordt vaak bemoeilijkt door:
- Je wilt een ander graag een plezier doen en gaat in op zijn/haar wensen.
- Je bent bang dat de ander je niet meer waardeert en doet toch wat men vraagt.
- Anders zijn dan anderen wil je niet en je past je daarop aan.

In se zijn we als mens bang voor afwijzing en om er niet bij te horen.

Nee zeggen zonder schuldgevoel doe je zo:
- spreek in IK-vorm
- zeg eenvoudig nee zonder veel uitleg
- gebruik geen smoesjes
- bied een alternatief
- herhaal je boodschap en blijf rustig

MONEY MINDSET
MONEY MINDSET

De manier waarop jij met geld omgaat, zegt veel over jouw eigenwaarde, je inschatting van je energie, kracht en macht tov de rest van de wereld.

Money mindset is een goede manier om dieperliggende overtuigingen hieromtrent te onderzoeken.

Deze oefening kan helpen. Schrijf in korte zinnen op wat je voelt bij geld, wat geld voor jou betekent ...

Vervang in al deze zinnetjes het woord "geld" door "eigenwaarde, macht of kracht".  Hoe beperk jij jezelf? Kies je voor overvloed of voor schaarste?

MEDITATIE
MEDITATIE

Meditatie wordt populairder. Spanning en stress kun je er mee te lijf gaan en het kan je leven op vele manieren ten positieve veranderen. De essentie van meditatie is niets meer of minder dan je volle aandacht geven aan de ervaring van het huidige moment.

Er is geen meditatietechniek die voor iedereen werkt. In complete stilte, met muziek op de achtergrond, met of zonder kaarsen, met wierook, open of gesloten ogen, op de grond of op een stoel; jij beslist hoe je mediteert. 

Het is aan jou om de techniek te vinden die het best bij je past. Leuke apps zijn: Meditation Moments, Calm of de vele meditaties op Youtube.

ENERGIEVRETERS
ENERGIEVRETERS

Energievreters zijn mensen of situaties waardoor je veel energie verliest. In feite gaat het over energieverspilling aan acties of activiteiten die niets opleveren.

Hoe ga jij hiermee om?

- durf NEE zeggen en stel grenzen
- volg een assertiviteitstraining
- verbreek of minder contact
- doe het rustig aan, stap voor stap
- werk aan je zelfvertrouwen
- neem niks persoonlijk, jij bent hun spiegel

"Not my circus, not my monkeys"

AFFIRMATIES
AFFIRMATIES

Affirmaties zijn positieve korte zinnen die je overtuigingen sterker maken. Het zijn als het ware complimenten aan jezelf. Ze geven je energie en gaan ervoor zorgen dat je automatisch op een positievere manier gaat denken. Je gaat meer geloven in het goede en in mogelijkheden. Positieve affirmaties zijn bouwstenen voor een steviger vertrouwen in jezelf.

Je kunt positieve zinnen maken om jezelf te motiveren en aan te moedigen. Om dromen te realiseren of om gewoon lekkerder in je vel te zitten. En je kunt het ook gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten. Zeker als je veelvuldig jezelf betrapt op negatieve gedachten, twijfels en onzekerheden, zijn affirmaties een mindbooster.